dimecres, 31 de juliol del 2019

Sànchez Galí al Calderer.

També anomenada Esperó Central la Sànchez-Galí ens ha semblat una via molt benparida,de traçat elegant que recorre un esperó força aeri.Per nosaltres ha resultat ser una bona escalada combinada,l'he trobat més entretinguda que difícil.Primer de tot al no ser un recorregut massa repetit hi ha punts on cal anar amb compte amb la roca,segón l'equipament fix no és escas però si antic i sovint convé reforçar-lo sobretot a les reunions.

Accés: Estacionar al Mirador del Gresolet,al municipi de Saldes.

Aproximació: Des del mirador pujar al Refugi Lluís Estassen on prendrem a ma esquerra un camí amb algunes marques blanques mig esborrades que puja entre els pins.La  via comença a la Cornisa on hi ha el cable i per accedir-hi tenim tres opcions,d'esquerra a dreta:
1) Per la Pany:  a les desviacions del camí convé anar sempre a l'esquerra ( Pany,El Gat,Homedes ).Situats a la Pany (gran pintada a peu de via) cal escalar les tres primeres tirades d'aquesta via (IV,IV+,III ) i sortir a la dreta per un esperó ajagut (II/III) ple de pins després d'haver fet una canal en diagonal a la dreta.Així entrarem a la Cornisa ( pintada mig esborrada ),caldrà fer un ràpel de 20 metres per trincar el cable.Si fem aquest accés compte que abans del ràpel hi ha la R0 de la Sànchez-Gil amb el nom mig esborrat,no us confongueu de via!.
2) Pels 3 primers llargs del Gran Díedre:
Aquí també caldrà arribar a pràcticament a l'inici de la Homedes i la Pany.Just abans d'arribar-hi marxar cap a la dreta per unes cornises evidents que es van estrenyent fins arribar a un punt on s'acaben. Allà hi ha una placa collada a la paret en recordatori d'uns escaladors vigatans.Nosaltres aquí hem montat R0.Llavors només cal seguir en diagonal ascendent per un itinerari força evident en direcció a la base del Gran Diedre, amb alguns trams de III i IVº intercalats entre grimpades.En total 3 llargs:40,40 i 50;roles als arbres.
3) Per la Vergés+Joan Martí:
En aquest cas haurem de deixar abans el camí de les marques blanques.Un cop creuat el segón torrent deixem el cami de les marques blanques que continua flanquejant.Cal pujar per l'esquerra del torrent i quan trobem una paret que no ens deixa passar.En aquest punt creuem el torrent i amb l'ajuda d'una corda fixe superem el ressalt.Amb alguna grimpada aillada asolim el peu de via.La R1 es fa en una coveta característica a uns 10 metres del terra i perfectament visible des de la base.

Material: Un estrep,16 cintes exprés,alguns tascons i un joc de friends des de l'Alien blau al Camalot del 3.Al llarg d'artificial i per reforçar reunions pot anar bé repetir entre el 0.5 i el 2 i potser dur un del 4.Els pitons de la via són força vells,no és mala pensada portar algún clau per si de cas.

Grau obligat: V+/A1.
Orientació: Nord.

Descens: Aquesta via no te les roles amb el típic bolt rovellat el 12 amb anella pel que no és recomanable rapelar-la.
Des de la darrera role tenim dues opcions: tirar un ràpel a l'esquerra i anar a buscar els ràpels o sortir a la dreta per la Pany.
Nosaltres hem fet això i és el que explico a continuació:
 Seguim una diagonal ascendent a dretes fins al final on hi ha un bolt i un pitó per fer reunió ( 65,II/III+).Sortim de la reunió amb tendència dreta a caçar un pitó,a partir del qual hem d'anar amb diagonal ascendent a la dreta fins assolir terreny fàcil,aquí girarem a l'esquerra ( petit bloc llaçat) per assolir l'esperó on hi ha reunió de dos pitons ( 40,IV,II i III ).Des d'aquest punt resten 80 metres per arribar al Collet de la Cova a través de l'esperó de bona roca i on trobarem pins per fer reunió si no volem ensamblar ( II,III i I ).
Arribats al Collet de la Cova ja trobarem un munt de pintades que ens guien a l'esquerra,en direcció al Gat.Per arribar a sota d'aquest hi ha un seguit de desgrimpades (II/III) que aniran desapareixent mica en mica per convertir-se en tartera.Anem seguint tartera avall fins a conectar amb la tartera que baixa de l'enforcadura (dreta).Seguirem aquesta tartera fins a trobar el camí a l'esquerra que ens retorna al Refugi Lluís Estassen (P.R.).