divendres, 11 de gener del 2019

Gran Díedre al Calderer.

La via més assequible de la nord del Calderer i juntament amb la Homedes al Gat i La Civis Genís a Cabirols conforma el trio de clàssiques fàcils a la nord del Pedra.Superat el sócol inicial recorreremun evident i rectilini díedre que dóna nom a la ruta. Malgrat ser una via bastant repetida no l'he trobat pul.lida però si ben sanejada.Escalada més aviat atlètica des de l'encastament de mans a l'espegat.Un cop situats dins del díedre propiament dit o sigui per sobre el cable,sembla factible enllaçar L1+L2 ( petit ensamble?) i L4+L5.

Aproximació: Des de l'aparcament pujar fins al Refugi Lluís Estasen.Aquí caldrà arribar a pràcticament a l'inici de la Homedes i la Pany,camí fitat i amb algunes pintades.Just abans d'arribar-hi marxar cap a la dreta per unes cornises evidents que es van estrenyent fins arribar a un punt on s'acaben. Allà hi ha una placa collada a la paret en recordatori d'uns escaladors vigatans.Nosaltres aquí hem montat R0.Llavors només cal seguir en diagonal ascendent per un itinerari força evident en direcció a la base del Gran Diedre, amb alguns trams de III i IVº intercalats entre grimpades.En total 3 llargs:40,40 i 50;roles als arbres.
L'altre opció seria entrar per la Cerdà Vergés.

Material: Joc de friends des de l'Alien vermell al Camalot 2( 3 opcional ).
Orientació: Nord,només reb el sol un parell d'hores de bon matí.
Grau obligat: V/A1.

Descens: Diria que tenim 3 opcions:

1) Rapelar la via: Per aquesta opció arribats a la feixa amb el cable jo rapelaria per l'entrada original: preveure recanvis per abandonar als pins i compte amb la roca suelta a l'iniçi.Recordo fa anys que arribats a la vira amb el cable vàrem anar a rapelar per la Cerdà Vergés i em sembla que no vàrema anar gairebé.

2) Seguir la feixa a l'esquerra a buscar una instal.lació de ràpels.Aquesta opció no la conec però s'agraïria tenir-ne informació.

3) Seguir escalant per sortir pel coll amb el Gat,és el que hem fet nosaltres.Primer escalarem una placa fissurada a dalt a la dreta marcada amb un punt vermell en flanqueig ascendent(30m,V,Reu 2 bolts).Seguir pràcticament caminant per una diagonal herbosa a la dreta fins que queda tallada per un ressalt ( 60 m o més ?,II,Reu a montar).Fer un flanqueig aeri a la dreta protegit amb un pitó i montar reunió en un bloc encastat llaçat,30m IV+.Resten 100 metres de plaques tombades i campes herboses a la nostre esquerra fins arribar a una gran pintada.D'aquest punt seguir cap a l'esquerra primer flanquejant i després en baixada fins assolir el Coll del Gat.D'aquí seguir baixant per tarteres fins anar a parar a la tartera que baixa de l'Enforcadura.Seguirem aquesta tartera fins a conectar amb la tartera que baixa de l'Enforcadura.Descendim per aquesta tartera fins més o menys l'alçada d'un gran bloc i localitzem un camí a l'esquerra que de planer ens retorna al Refugi Lluís Estasen.