dilluns, 29 de novembre del 2010

Via de la Xemeneia al Cinlge del Far.

A la sortida de la xemeneia

Aquest passat dissabte vàrem fer la primera a aquesta via que hem anat obrint amb diferents companys en diversos atacs,dels quals hem anat fent la crónica al centrecac.cat.

El cingle del Far es troba al límit comarcal entre La Selva,la Garrotxa i Osona. La gran clàssica de la paret és la Via del Gran Replà que va ser oberta l'abril de 1962 per membres de la U.E.C de Girona:  Boix,Costa,Boladeras,Palahí i Vilà . Més modernament s'ha obert una ruta d'Ae que puja pel cantell de l'esperó sud. Quan les comunicacions a la zona eren unes altres la Via del Gran Replà es repetia amb certa freqüència peró en l'actualitat dóna la sensació que són pocs els ecaladors que s'acosten a aquesta cinglera. El motiu és segurament la mala fama de la seva roca,segons els entesos el rocam del Far són margues calcàries amb algunes capes d'arenisca. La roca del Far veritablement no és excel.lent peró potser aquest fet juntament amb la seva acussada verticalitat i l'ambient solitari que s'hi respira fan d'aquest indret un lloc ben especial per escalar-hi...aneu-hi i decidiu. La via de la Xemeneia és una ruta vertical,carregada de lógica i amb força ambient,curta peró on caldrà treballar per anar progressant malgrat que resta semiequipada amb espits i claus. La roca en general està bastant sanejada i el tram on hem de parar-hi més atenció és a la xemeneia de la segona tirada.

Fitxa tècinca de la Via de la Xemenia:

-1ª Ascensió: Via oberta en diferents atacs entre el 2009 i el 2010 per El Guixat,Judà Isanta,Joaquim Casal i Marc Busquets.

-Dificultat: V+/A1, més o menys 100 metres de recorregut i uns 80 de desnivell .A la primera ascensió hem trigat unes set hores,contant que hem afegit tres claus i que hem perdut temps sanejant la via aquest horari facilment es podrà rebaixar.
La via s'ha escalat totalment en lliure: 6c+ les dues primeres tirades enllaçades fins al gran replà i 7a la tirada de la xemeneia.

-Material: Un parell de tascons mitjans-petits,Camalots fins al 3 ( número 4 útil ),aliens ( semàfor + blau i gris ) i uns 12 claus. Els pitons que es recomana portar són: 2 universals prims mitjans,2 uves petites ( 1 prima i 1 gruixuda ),2 uves mitjanes, 1 plàtan, 1 bong mitjà,1 bong gran i 3 extraplans ( 2 curts i 1 mitjà ).
La via s'ha escalat sense utilitzar claus, tant sols amb els Aliens i un joc de Camalots fins al 3, en aquest cas es proposa una dificultat obligada de 6a/A1.

-Orientació: Sud Oest.

-Accés: Cal anar al Coll de Condreu ,al límit comarcal entre la Garrotxa i la Selva .Hi podem accedir des d’Olot o bé des de Vic. Al coll hem d’agafar la carretera que du al Santuari del Far. Uns 800 metres abans del Santuari trobem l’Ermita de Santa Anna a ma esquerra. Aparquem en aquest punt. Aproximadament 30 minuts des d’Olot i uns 45 minuts des de Vic.

-->-Aproximació: De darrera l’ermita en surt un camí que baixa en direcció a la Vall d’en Bas ( Garrotxa,Est ),és el Grau de Santa Anna,pintada " St Martí Sacalm ". Davallem per aquest camí fins a sota del cingle. El camí comença a planejar i el seguim en direcció al Santuari ( Sud ).Arribem a una cruïlla amb un cartell ( Vies d'escalada ) on hi ha quatre camins: el que seguim,un que baixa,un altre que puja tornant en direcció Nord ( Grau de Sant Martí ) i un que planeja-puja en direcció Sud,cal prendre aquest darrer. En aquest encreuament hi ha una pedra gran partida al mig del camí,si ens saltem la cruïlla i continuem baixant arribarem a una pista. Seguim el camí que planeja-puja en direcció Sud i trobem algunes fites. El camí creua una mena de talla focs o pista abandonada,la seguim uns quants metres i pugem a la dreta fins a peu de cingle. Un cop en aquest punt hem d’anar seguint per sota la paret en direcció Oest,( esquerra ) uns cent metres. Passarem per sota alguns peus de via amb material antic i també per sota el peu de la Via del Gran Replà ( escàrpies i buril visibles ),uns cinquanta metres més endavant trobem el començament de la Via de la Xemeneia. Hi ha un cartell amb el nom de la via i un cordino que penja d'un clau.30 minuts des de el cotxe.

-Descèns: Caminar uns 200 metres fins al Santuari,aquí agafem la carretera que baixa al Coll de Condreu i al cap de 800 metres trobem l’Ermita de Santa Anna.20 minuts.

Primer llarg.

1. La via ja te una repetició a càrreg d'en Pep Vila. Quan tingui notícies de com els hi va anar ho penjo.