dimecres, 3 de febrer del 2016

El Trabucaire a Busa.

Guapa via esportiva,generalment en placa  amb trams d'escalada atlètica i d'altres més finets.Alguns passatges en díedre l'hi acaben de donar el punt de variada.Bon ambient i roca bona o sanejada,no s'ens ha trencat res. No he escalat massa a Busa ni estic al corrent de les noves apertures però m'imagino que juntament amb la Shangri-la és de les més equipades de la paret. Nosaltres havíem fet fa uns anys la veïna Maneras de vivir, amb menys grau però segurament menys equipada. Totes ens han agradat i sempre hem escalat sols en un indret ben guapo.
Accés: A Solsona hem d'agafar la carretera C-26 en direcció a Berga i seguir-la aproximadament fins al km. 114 on trobem una desviació a ma esquerra que indica Busa i Bessora. Agafem aquesta carretera i anem seguint els indicadors de Busa. Uns 12 km després hem d'estar atents a agafar una pista que baixa a la dreta, si anéssim seguint la carretera que portem pujaríem al Pla de Busa. Així doncs agafem una pista que baixa a la dreta, crec que al principi està asfaltada i després segur que és de terra. Hem d'estar a atents a aparcar a ma esquerra, al primer moment que veiem la muralla sud de Busa. Hi ha un aparcament petit a ma dreta, una pista que puja a l'esquerra i una basa que costa de veure també a ma esquerra.
Aproximació: Nosaltres hem seguit la pista que puja una estona fins que hem vist una traça fitada i netejada a la dreta que s'enfilava a peu de paret. L'hem seguit i hem anat a parar a peu de paret a l'alçada de la Costo de Agosto, crec. Un cop aquí ja només ha calgut seguir per peu de paret, passar el característic peu de via de la Maneras de vivir  i uns deu metres a la dreta localitzem l'inici de la via. Primer pitó amb un tall de corda i bolts visibles.
Orientació: Sud est.
Material: Nosaltres hem possat tres friends al primer llarg: un de l'1 per anar del pitó al primer bolt i un 0.5 i 2 per assegurar el tram final del llarg de III. Suposo que amb una mica de morro es pot prescindir d'aquestes peçes ja que a la resta de llargs no hem fet servir res més que les cintes exprés.
Dificultat obligada: Entre el V+/6a, en algun punt em va semblar verure rastres de pitonatge o ganxeig, suposo que debien ser per posar els bolts.ç
Descens: La via te totes les reunions, incluida la del cim, equipada per rapelar. Si optem per rapelar pot anar bé dur algun cordino de recanvi ja que crec que n'hi havia algun de força tocat.
Nosaltres hem preferit fer la bonica excursió de baixada. Creuar el Pla de Busa cap a l'esquerra fins a trobar la carretera i seguir-la a l'esquerra fins a retrobar l'accés. Més o menys quaranta minuts xino xano del cim al cotxe.