dilluns, 25 de maig del 2020

Gran Manitú al Llop Blanc.

Itinerari feréstec en una paret poc freqüentada,segueix una línia ben lògica per fissures connectades a través de plaques.La via està parida i deixada anar de manera que hi trobarem alguns trams herbosos i d'altres de roca delicada,segurament els mateixos que es debien trobar els primeres ascensionistes.Potser amb una mica de lifting la via es podria convertir en un recorregut clàssic: quatre cops de martell,quatre xerracades,algún pont de roca llaçat...
De moment és la proposta ideal per esperits aventurers,força ambient i la gran majoria de trams de bon assegurar.
Alguns afegits a la bona ressenye d'en Parce:

L1: 3 espits i 3 pitons,R1 2 pitons i 1 espit.
R2 un espit reforçat amb #2.
R3 l'hem fet a uns 30 metres un pitó amagat a ma dreta darrera dels boixos.
L5 a l'alçada de l'arbust deixar el díedre i anar a l'esquerra.
R5 només 1 espit, te un pont de roca a ma esquerra.
L6 millor desencordats o ensamble curt,blocs.

Accés: Cal agafar la L-401 que va de Coll de Jou (Solsona ) a Organyà.Passarem de llarg la paret de Canalda i el Zoo dels Pirineus.Al km. 34.8 hi surt una pista forestal a ma dreta.Nosaltres no hi hem circulat perque hem errat l'accés.De baixada n'hem fet un tros i semblava transitable amb qualsevol turisme.Teòricament hi hauria d'haver un cartell prohibint la circulació,no l'hem vist.Aquesta pista ens condueix fins al Mas La Borda (1km.),punt on estacionarem.

Aproximació: Des de la Borda sembla molt evident arribar a la base de la paret.Segons hem llegit al blog d'en Parce: "recte amunt, primer per camí després per corriol (molt dret) i quan el corriol tomba lleugerament a la dreta (segona fila de d'arbres), planejar fins a peu de paret (30min)". La via està situada a l'extrem esquerra de la paret,arrenca en una fissura evident ( espits i pitons visibles ) en un circ tancat per una gran agulla. El primer espit enlloc de xapa te rebló de cadena,el segón te xapa estandard ( és el que hem vist des del terra ). A la dreta hi ha el gran gendarme amb una fissura caracterísitica de la CEBA.

Orientació: Sud.Te sol tot el dia però el primer llarg potser que a primera hora estigui a l'ombra.A les 11 era al sol.Tingueu en compte que la paret es troba a 1.800 metres.
Horaris: Per fer la via unes 6 hores i la baixada 30'.L'aproximació em sona que era entre 30' i una hora depenent on aparquis,nosaltres ens hem perdut per tant no ho puc confirmar.

Material: Nosaltres hem fet servir un estrep,15 cintes exprés,un joc de tascons,força vagues per sabines i ponts de roca així com un joc de friends des de l'Alien verd al Camalot del 4 ( repetint 0.75 i 2 ).Els més bons deixaran el del 4 i les repeticions,si hi ha algú més paquet que nosaltres pot repetir algún Alien entre el groc i el vermell i potser el posa.En aquestes vies d'aventurilla escalo més tranquil amb un martell i quatre pitons,no els hem fet anar.
Grau obligat: V+/A1.A la segona tirada hi ha un pas de V+ després de l'spit on el de segón cal que escali o controli la maniobra del pèndol.
Descens: Acabades les dificultats seguir una feixa cap a l'esquerra mirant a la paret fins que sortim a una ample carena.Devallar per la mateixa seguint tarteres i boixedes fins que arribarem al mas que hi ha sota la paret.