divendres, 21 de juliol del 2017

Via Apré-rodo-minical al Pic Rodó.

Les espectatives sobre aquesta via eren molt altes:l'Eloi Callado l'havia fet en la seva travessa en solitari del Pirineu, en un blog s'afirma que "és la millor via dels Pirineus Orientals" i al llibre d'en Thomas du Lac la recomanen. A nosaltres la via en si no ens va semblar res de l'altre mon: no te cap llarg lleig ( un de tràmit,feixa ) però tampoc en te cap que sigui la ostia. Si ens agrada caminar per l'alta muntanya,grimpar i crestejar a part d'escalar una miqueta l'activitat crec que és ben recomanable. Tornant a la via propiament dita, hi trobarem la típica escalada de plaques de gneis amb bona presa,no sempre positiva però si que sempre tens on trincar-te. La roca és bona però amb una mica de líquen i algún bloc que acabarà baixant.

Accés/Aproximació: Per anar fins la via tenim tres opcions: per Ulldeter ( 4 hores ),per Núria ( 2'5 hores amb el cremallera)  i per Prats de Balaguer ( 3 hores ). Nosaltres hem escollit la primera que segurament sigui la més llarga de les tres però no depeniem del cremallera i pel tema carreteres ens anava millor que per Prats de Balaguer. Hem aparcat al revolt que hi ha abans d'arribar a l'estació de Vallter 2.000 i d'on surt el camí que porta al Refugi d'Ulldeter. Seguirem el G.R.11 passant pels següents llocs: Refugi Ulldeter,Coll de la Marrana,deixar a l'esquerra la bifurcació del GR 11.7 que baixa a Coma de Vaca i pujar rectes en direcció a la Cabana de Tirapits, Coll de Tirapits,Coll de la Vaca,Coll de Carançà,Coll de Noucreus i Coll de Noufonts. En aquest coll deixem de carenejar,com veniem fent des de el Coll de Tirapits i deixem també de seguir el G.R.11. Aquest és un bon punt per deixar la motxilla i recollir-la de baixada. Hi ha una cabana. Així doncs arribats al Coll de Noucreus hem de baixar per la la Vall de la Valleta, vessant Nord oposat al de Núria. Hi ha alguna fita i el camí sorteja un salt d'aigua molt guapo. Sobrepassem la paret de l'Anyeller i quan veiem la paret del Pic Rodó i la via començem a encarar-la mirant de perdre el mínim d'alçada, per terreny de blocs i després d'herba arribem a peu de via. Parabolt visible,diria que de moment és la única via amb parabolts de la paret.

Orientació: Sud est,ombra a partir de les 3.
Material: Nosaltres hem posat un Alien gris i un Camalot del 2,malgrat que la ressenya que portàvem demamava un joc de friends del 0 al 2. L'aresta de la sisena tirada està desequipada i tampoc hi ha cap reunió però es pot assegurar amb vagues. Deu cintes exprés, alguna de llarga i doble corda tant pel fregament com per si volem abandonar ja que la segona tirada fa 50 metres.
Dificultat obligada: Fa una mica de mal dir perquè anàvem en lliure però deu estar sobre el V+/6a.

Horari: A nosaltres ens ha sortit una activitat de 12 hores: 4 d'aproximació, 4 de via i 4 de tornada.
Descens: Tenim tres opcions: rapelar al via, baixar per la dreta o baixar per l'esquerra. Rapelar la via només deu ser recomanable si has aproximat per Prats de Balaguer. En tal cas conteu que fins la R5 la via està equipada per rapelar ( anella + cadena ) i  que sembla que hi havia algún bloc a controlar. L'opció de baixar per la dreta pot ser recomanable si hem aproximat per Prats de Balaguer, la guia marca caminar a la dreta i fer un ràpel de 50 metres.

Nosaltres hem crestejat cap a l'esquerra en direcció a l'Anyeller. Acabada la cresta encara caldrà superar un petit resalt per atànyer terreny herbós. Remontem pendents herboses fins a la carena. La seguirem a l'esquerra cap al Pic de l'Anyeller i posteriorment al Coll d'en Bernat. La cresta te diversos trams de grimpades, amb un parell de trams de III+,un d'ells és de baixada i hi ha instal.lació de ràpel i una corda fixa esparrecada: compte!!!, si algú la vol canviar fa uns deu metres. Acabades les dificultats arribem al Coll d'en Bernat on hi ha un camí perfectament fressat a l'esquerra que va tallant el vessant de la muntanya i ens deixa sense pèrdua al Coll de Noufonts on retrobem el camí de l'aproximació.
Ressenyes: Penjo les fotos de la guia que van molt bé per ubicar la via,si l'autor no vol que les penji que ho digui. Hem fet una topo possant els graus que ens han semblat i la longitud de les tirades que no surten a la guia.
30metres 5+,50 metres 6a+,30 metres 6a,40 metres 4+ (1¿pas i 20 metres 1 pas de 6b.Aresta 35 metres III.

1. Buf! Ara entenc que no et faci mandra patejar... ;)

2. Buf! Ara entenc que no et faci mandra patejar... ;)

3. No hi havia pas cap pujada tant malparida ni tiesa com la de l'Anaya.Aquests valencians que s'en van a obrir massa amunt i a sobre posen un bar al Puente de la Reina,jajaja...

4. No hi havia pas cap pujada tant malparida ni tiesa com la de l'Anaya.Aquests valencians que s'en van a obrir massa amunt i a sobre posen un bar al Puente de la Reina,jajaja...