dimecres, 7 de febrer del 2018

Akupuntura sortint per la Erizon wall al Turbón

Llarga escalada-alpinada. És una paret semblant a la cara sud de Narieda, tombada, amb vegetació i algunes repises. La diferència és que part d'aquesta vegetació punxa i molt!! La via va a buscar un marcat díedre, tot i que casi sempre escalarem per la placa de l'esquerra del díedre. Hi ha llargs bons (sobretot al tram de díedre) i altres més cutres, fins i tot en algun llarg haurem de caminar. I a la part de dalt ens hem desencordat fins arribar a l'últim llarg de l'Erizon wall.

Des del final de la via Akupuntura es podria rapelar però nosaltres hem continuat per l'Erizon wall fins al cim. Sembla molt millor opció que rapelar una paret poc vertical i amb vegetació. Emoció assegurada...

-Accés: Des de Campo (accessible per la N-260) hem d'agafar la carretera que porta cap a las Villas del Turbón (HU-V-9601). Agafem el trencant cap a Egea, creuem aquest poble, i aproximadament 1 km després de sortir d'Egea trobem un trencant a mà esquerra direcció Serrate. Prenem aquesta carretera i abans d'arribar a Serrate tornem a agafar un trencant a mà esquerra (direcció Pueyo). Aproximadament 500 metres més endavant trobem una pista de terra que surt a la nostra esquerra. La seguim fins a un dipòsit d'aigua. Si no anem en 4x4 millor que deixem el cotxe aquí. Si anem en tot terreny podem continuar una estona més, passades 5 paelles trobarem una petita esplanada on deixar el cotxe. Al blog d'en Luichy hi ha un bon mapa que serà útil per seguir l'aproximació i el descens.
-Aproximació: Des dels dipòsits d'aigua seguim la pista a peu uns 20 minuts fins arribar a una petita esplanada. Aquí surt un corriol a mà dreta (fites). L'anem seguint, pujant primer entre la vegetació i després per una tartera. A la part de dalt el camí té una clara tendència a la dreta, anant a buscar el peu de paret. El gran díedre per on va la via pot servir de referència, la via comença aproximadament a la seva vertical. Primer trobarem el peu de via de la via Erizon wall (fletxa + crodino). L'Akupuntura comença uns metres més a la dreta, al segon esperó (fletxa picada a la roca). Calcular uns 45 minuts des dels dipòsits d'aigua.

-Orientació: Sud-oest. Atenció als mesos calorosos, ens ha semblat que en aquesta paret hi pot fer molta calor...
-Material: Cintes exprés, joc de friends (del Semàfor d'Aliens al Camalot #3) i bagues per a savines.
-Grau obligat: V+.

-Descens: Del final de la via continuem pujant amb alguna petita grimpada fins a un pic secundari del Turbón (Picón de las Ocho). Baixem fins a una collada molt suau i d'aquí continuem baixant per la canal oest. A mitja baixada hem de flanquejar cap a la dreta per evitar les parets que queden sota nostra. Després continuem baixant per pendents suaus i tarteres fins a una pista forestal de terra. Aquesta és la pista que hem seguit durant l'aproximació. Anem baixant per la pista fins als dipòsits d'aigua. Compteu que des del final de la via fins al cotxe es tarden unes dues hores.
-Ressenya: Molt bona ressenya al blog d'en Luichy. Si voleu seguir fins al cim porteu també la ressenya de la part superior de la via Erizon wall: