dilluns, 2 de novembre del 2015

Espolón Sur Oeste a las Berroqueras.

Llarga escalada, malgrat que no s'escala tota l'estona els trams de caminar/grimpar relativament puntuals. Potser 80% caminar i 20% escalar. La roca m'ha semblat en general molt bona malgrat algun tram més brut. Escalada ben lógica amb predominancia de les fissures i díedres de tots els tamanys però que també compte amb alguns trams de placa. No acaba d'agafar l'ambient que desitjariem tot i que la part superior te bones vistes sobre la Peña del Aguila. Els dos trams que la ressenya marca com a expossats ens tenien preocupats. El primer l'hem evitat per la variant de l'esquerra. Es tracta d'un díedre de IV+, amb bona roca i de bon protegir. Si optem per aquesta variant és millor saltar-se la reunió i fer-la sobre dos armelles que hi ha uns deu metres més amunt. Al sostre per on passa en Luichy s'hi veien dos pitons. L'altre llarg expossat que marca el coquis és la placa de la desena tirada. Aquí si que sembla difícil esquivar-la, a la dreta i per sota hi ha un díedre però sembla difícil i de mal retornar a la via. Aquesta placa és un pèl expossada, es pot col.locar un Camalot del 4 o del 3 al llavi de sota la placa, te bona roca i es fa bé...a cada metre que fas es torna més fàcil!.Ah! la R5 te dues xapes. Semblaria una bona via per fer de pujada/baixada al Refugi Victory, però cal controlar el punt on es deixa/retroba el camí per recollir la motxilla de vivaç.

-Accés: Hem d'anar a Arenas de San Pedro ( Àvila ) i des d'aquest poble cal pujar a Guisando. Un cop a Guisando hem de continuar pujant per carretera fins a la Plataforma del Nogal,on aparcarem el cotxe. Rotonda amb la cabra montesa.
-Aproximació: Des de la rotonda de la cabra hem d'agafar el camí que puja al refugi Victory. Passada la Fuente de Macario ( cartell ) ens situem a la vertical de l'esperó que resulta ben visible des del camí gràcies al sostre de la tercera tirada. Un cop a la vertical de l'esperó pugem per la Canal de las Berroqueras ( alguna fita ). Al cap d'uns deu minuts aquesta canal queda tallada per un ressalt. En aquest punt cal sortir de la canal a la dreta  i sense perdre ni guanyar massa alçada ens situem a la base de l'esperó. L'entrada a la via es pot fer grimpant per diversos punts.

-Orientació: No recordo a quina hora l'hi entrava el sol, podria ser sobre la una.
-Material: Nosaltres la vàrem fer amb un joc de friends de l'Alien verd al Camalot del 4. Potser hagués anat bé repetir l'1 o el 2.
-Dificultat obligada:
-Descens:  Des de el final de la via baixar pel vessant contrari al que hem escalat. A uns 100 metres del cim arribem a un ràpel de 20 metres sobre ponts de roca ( recanvis ?). Després hem baixat molt, fins que acaben les parets. Fins aquest punt hem anat trobant fites. Un cop a la base de les parets anem flanquejant en direcció a l'aparcament. Quan portàvem una estoneta flanquejant hem vist unes fites que baixaven, crec que aquí la hem cagat i hem passat de les fites per seguir flanquejant. Potser si seguim les fites anem a parar al Collado del Yelmo i d'aquest podem arribar al camí que puja al
Victory, ja que pujant pel camí del Victory es veu un trencant indicat que posa Collado del Yelmo.

En tot cas, nosaltres hem seguit flanquejant ignorant les fites per terreny cada cop més embardissat i en direcció a l'evident carena. Hem arribat a la carena on hem trobat alguna fita. Hem seguit la carena de baixada fins que hem vist factible de baixar per una canal, la segona que hem trobat en un coll força marcat. Aquesta canal es pot baixar més o menys bé però no hi ha traça i menys fites. Hem anat a petar al camí del Victory, a uns 15' de la Fuente de Macario. Jo consultaria un mapa.