dijous, 17 de setembre del 2020

Esperó del Refugi.

La via m'ha acabat fent prou patxoca.Els primers quinze metres són un pèl desencoratjadors per la qualitat del rocam que sense arribar a ser pèssima demana una mica de tacte.L'itinerari,com a bon esperó,de seguida agafa ambient i la roca paulatinament va millorant de qualitat de manera que hem acabat l'activitat amb un bon regust.
Es tracta d'una via curta i ràpida,ideal pels dies en que disposem de poc temps.També és una bona opció per posar una mica més de pebre a la clàssica Pany o com hem fet nosaltres utitzar-la d'accés a laVia del Tronc.

Accés: Estacionar al Mirador del Gresolet,al municipi de Saldes.
Aproximació: Des del mirador pujar al Refugi Lluís Estassen on prendrem a ma esquerra un camí amb algunes marques blanques mig esborrades que puja entre els pins.La  via comença a la Cornisa on hi ha el cable i per accedir-hi tenim tres opcions,d'esquerra a dreta:
1) Per la Pany:  a les desviacions del camí convé anar sempre a l'esquerra ( Pany,El Gat,Homedes ).Situats a la Pany (gran pintada a peu de via) cal escalar les tres primeres tirades d'aquesta via (IV,IV+,III ) i sortir a la dreta per un esperó ajagut (II/III) ple de pins després d'haver fet una canal en diagonal a la dreta.Així entrarem a la Cornisa ( pintada mig esborrada ).
2) Pels 3 primers llargs del Gran Díedre:
Aquí també caldrà arribar a pràcticament a l'inici de la Homedes i la Pany.Just abans d'arribar-hi marxar cap a la dreta per unes cornises evidents que es van estrenyent fins arribar a un punt on s'acaben. Allà hi ha una placa collada a la paret en recordatori d'uns escaladors vigatans.Nosaltres aquí hem montat R0.Llavors només cal seguir en diagonal ascendent per un itinerari força evident en direcció a la base del Gran Diedre, amb alguns trams de III i IVº intercalats entre grimpades.En total 3 llargs:40,40 i 50;roles als arbres.Amb aquestes tres tirades arribem a una cornisa amb un cable seguir-la a l'esquerra i escalar al final un tram vertical de III de 20 metres amb una instal.lació de ràpel a dalt.
3) Per la Vergés+Joan Martí:
En aquest cas haurem de deixar abans el camí de les marques blanques.Un cop creuat el segón torrent deixem el cami de les marques blanques que continua flanquejant.Cal pujar per l'esquerra del torrent i quan trobem una paret que no ens deixa passar.En aquest punt creuem el torrent i amb l'ajuda d'una corda fixe superem el ressalt.Amb alguna grimpada aillada asolim el peu de via.La R1 es fa en una coveta característica a uns 10 metres del terra i perfectament visible des de la base.

La via finalitza en una cornissa amb un cable seguir-la a l'esquerra i escalar al final un tram vertical de III de 20 metres amb una instal.lació de ràpel a dalt.
A peu de via hi ha un parabolt diria que força vell i veurem el primer més nou i platejat uns quatre metres per sobre el relleig.
Material: La via està equipada amb bolts i pitons de manera que la ressenya demana només 9 cintes exprés.Nosaltres hem afegit un Camalot 0.5 al primer llarg ( a un pam del parabolt ) i un Alien groc a la segona tirada.La veritat és que costa afegir peces i per molt fanàtic que es sigui de les cosides no se si val gaire la pena portar ferro extra.

Grau obligat: V+/A0.
Horaris: Aproximació contant el tram de la Pany 1 hora 30',via 1 hora 30' i descens no ho se perque nosaltres hem seguit per la Via del Tronc.Entre enllaçar,fer la Via del Tronc i baixar pel Collet de la Cova hem trigat 3 hores 30'.
Orientació: Nord,hi toca el sol fins cap allà quarts d'onze.
Descens: Nosaltres hem enllaçat amb la Via del Tronc,per fer-ho hem ensamblat uns 70/80 metres de II/III.
Si es vol rapelar per la mateixa via la R1 tenia dos bolts del 12 ( típics de la cara nord del Pedraforca ) amb anella i si no em falla la memória la segona role també.Un cop a la Pany hi ha d'haver una linea de ràpels però ho desconec.Jo portaria algun cordino per abandonar.
També hi ha la opció de seguir escalant per la Pany ja sigui fins al Collet de la Cova o bé fins al mateix cim del Calderer.

1. Vaia,vaia...una ristre de chapas d'akllas k tant kritik mister arman pel plat de llantias que tan donat el del refu els i manufacturo aquesta farratilla...i paso per caixa
    arman de kina sens mes vargoña dakesta o d Lotus oberte par dal?

1. Collons nanu! Torna a l'escola a fer la p amb la a "pa"

2. Salut "Bloc Emportrat",
    As-tu fait le topo de la via del Tronc ? C'est une voie que nous aimerions faire mais je ne trouve rien sur la toile. Cet été 2020, nous voulions la faire en sortie de "l'espero central", mais nous avons pris l'orage. Nous reviendrons l'été prochain pour la faire comme prolongement du "Gran diedre".
    Bien cordialement et bonnes grimpes !

3. Bon dia Balb!.
    La ressenya està en procés!.Tant aviat com estigui llesta la penjo.
    Salut i metres!!!!

4. Bon dia !
    Ok, je patiente !!
    Bonnes grimpes et encore merci pour tous tes topos et compte-rendus.