dilluns, 8 de novembre del 2010

Amanecer al Cingle de Gaspar.

Via Amanecer al Cingle de Gaspar,en castellà Tozal de Levante.
-Company: Jordi Berta.
-Ressenya: Per internet corre una ressenya molt bona dels que la vàren reequipar el 2005.La podeu trobar a diversos llocs,per exemple a l'adreça:http://www.murciaclimb.com/forum2/viewtopic.php?f=5&t=1045.Jo no aniria a la via amb la ressenya de'n Pomares o la de'n Tudela.Opinió personal.
-Material: Dos estreps,joc de tascons,joc d'aliens i joc de Camalots fins al número 2.De cintes exprés nosaltres en duiem una vintena i al quart llarg,el de sobre el gran sostre,hem fet curt.Millor dur-ne 25,encara que només són per aquest llarg,que cadascú decideixi.Nosaltres també hem fet servir claus,tot i que la majoria de cordades passen sense clavar crec que és interesant dur-los ja que al quart llarg hi ha algún clau que pot saltar ( de fet algún ja ha saltat ) i si no podem passar aquest llarg rapelar el gran sostre ens portarà molta feina.Ja que els duiem també els hem fet servir per assegurar algún tram de lliure.Concretament hem fet servir:un P cassin dolça mitjana,un platano Charlet Mooser i un universal finet mitjà Charlet Mooser.També un universal gruixut Camp mitjà en un forat del llarg 4 on crec que hagués anat millor una U mitjana o potser una V.En aquest pas hem deixat una vaga penjant de la següent assegurança.També hem fet servir un parell de gantxos:un Petzl gota d'aigua i un triple de Black Diamond,tots dos a la quarta tirada.
-Aproximació: Des de el dipósit d'aigua de Polop seguir pel torrent i sortir a la dreta,tot remuntant la vall del Ponoig i el Cingle de Gaspar per la seva vessant dreta.Després de passar el Ponoig,la Torre del Mig i el peu dels ràpels arribem a la base del Cingle de Gaspar.A peu de via hi ha una AM i una fletxa picada,els cordinos de la següent tirada també es veuen.
-Via: És la gran clàssica de la paret després de la Danza Invisible i la Gómez,tot i que algun trams de lliure rostolleigen una miqueta els llargs d'artificial són molt guapos.En conjunt és una via recomanable pel seu traçat i ambient i també per aguns trams especialment bonics.La dificultat obligada crec que deu ser sobre el V+-6a i A2.L'explicaré una miqueta...
.Llarg 0: La majoria de cordades puja des de el terra fins la R1.Jo crec que es millor pujar amb bambes fins a la R0:és comode per equipar-se i evitem enganxar la corda i fer caure pedres en el tram herbós.Començem a pujar en tendència a la dreta per una mena de díedre escalonat ( picada ) fins a un ullastre,desprès de superar aquest a l'esquerra i trobem la R0:una U que nosaltres hem reforçat amb una P.Els cordinos del següent llarg són visibles des de terra,la R0 queda mes o menys en la seva vertical.III.
.Llarg 1: Només sortir de la reunió trobem un forat on assegurar-nos i més amont hi ha un forat on entra un plàtan a canyon per protegir el pas de V+ que hi ha per enganxar el primer cordino de l'Ae.Després ja tot Ae amb algun pas llarg i sortida ben senzilla (IV) per arribar a la R1.V+/Ae.
.Llarg 2: Sortir de la reunió flanqueijant cap a l'esquerra i al cap d'uns tres metres tirar cap amont ( no tirar més a l'esquerra on es veuen uns cordinos i un buril ).Hi ha un clau en una mena de placa tiesa uns tres metres més amont que és impossible de veure,nosaltres al no veure'l vàrem posar una P a sota d'aquest clau i el vàrem veure perquè el vàrem tocar amb la ma buscant una presa.En aquest clau hi hem deixat un cordino per que es veigi,a sobre d'aquest clau n'hi ha un altre per poder superar aquest tram en A1...nosaltres tampoc vàrem veure aquest segon clau i ho vàrem fer en lliure de 6a.A sobre d'aquest clau hi ha un pont de roca a l'esquerra i després ja hem d'anar a la dreta a buscar una mena de díedre que sense pèrdua ens conduirà a una reunió de 3 claus que ens saltem i amb pas de V+ i l'ajuda d'una sabina agafem una ristra d'assegurançes que ens deixa a la R2 a sota del sostre.V+-6a/Ae.Des d'aquesta reunió podem baixar en dos ràpels fins a terra,des de més amont m'imagino que serà complicat abandonar.
.Llarg 3: Molt acrobàtic i espectacular peró en definitiva no deixa de ser un Ae.A més les assegurançes no allunyen i malgrat que algunes peçes són antigues semblen solides ( crec que en tota la via no he vist cap buril trencat ),hi ha algun parabolt intercalat estratègicament.Hi ha algúna p clavada a la roca que te l'ull petit i a més és gris i des de la reunió no es veu i sembla que hi hagin passos llargs.Sortida en lliure senzilla ( IV ) per arribar a R3.IV/Ae.
.Llarg 4: Sortir de la reunió flanqueijat cap a la dreta,és 6a peró es pot fer pràcticament en A0.Sortir a la placa desplomada.Aquesta es troba bastant equipada amb expansions,algún clau i ponts de roca.Malgrat aixó aquí hem hagut de clavar un parell de cops ( universal,millor una U o V i un plàtan) i fer dos pasos seguits de gantxo.No és un llarg exposat doncs hi ha parabolts i les caigudes són netes i no excessivament llargues,peró hi ha molt de pati i no veus al company de la reunió.Sortida de V per arribar a la reunió.V/A2.
A les següents tirades el pati no apreta,a més el llarg 5 i l'útlim estàn pràcticament equipats.El 6b de la cinquena tirada està concentrat en un sol pas que es pot resoldre en A0,la sisena està una miqueta més peladat i és més sostinguda peró dóna marge a assegurar-se i es pot resoldre en V/A1.Hem fet reunió al final de la travessia del Vivac del Fuego en un clau amb dos ponts de roca.Últim llarg vertical peró amb molt de canto,de seguida tomba i arribem al cim.
-Descèns: Planejar una miqueta cap a la dreta i quan veiem que podem baixem a la canal que ens queda a la dreta.La seguim i localitzem la fita ( esquerra ) que ens deixa a una repissa al final de la qual hi ha els ràpels (45 i 35).
  Fent el primer llarg d'artifo.

En Berta començant el llarg de sobre al sostre,el llarg d'artifo que tenia més curro...

Un cop acabat l'artificial a gaudir del lliure,sabiem que haviem passat el més difícil i anavem més relaxats.

Aixó si com que estavem una miqueta tullits vàrem fotre algun pitó també en aquests llargs de lliure.

Que guapo!!!!!

Aquesta s'ha colat...es del llarg del sostre. Molt espectacular peró és un Ae..                              .L'aventura en qüestió va passar el Gener del 2010. Les fotos són de'n Berta. Busquets.