dilluns, 26 d’agost del 2024

Bon vent i Barca Nova a l'Agulla del Contrafort.

Una via curta i ràpida que serveix de preludi altres escalades de la zona com ara la Tobilets o la Marinada. Recorregut lògic i sobretot variat tant en qualitat de roca com en estils d'escalada. Hi trobarem fissura-xemeneia, díedre, placa , bombo i aresta; de la mateixa manera hi alternarem trams de bona roca amb d'altres de qualitat més dubtosa. Res massa dramàtic ja que és tracta d'una via bastant repetida.

Accés: Aparcament de Can Maçana, situat en un coll a la carretera entre el Bruc i Manresa. Convé no deixar res al cotxe ja que és un lloc típic de robatoris. Ara per aparcar-hi els caps de setmana i festius cal pagar 4€ (2€ si estàs federat).
Aproximació: Des de Can Masana ens dirigim cap al Coll de Guirló i prenem el desviament cap al refugi. Seguim pel corriol cap al coll de la Portella fins que quedem a l’alçada de l’Agulla del Contrafort veurem una torrentera que hi puja directe, la seguim i en un parell de minuts ens plantem al peu de via.
Material: Joc de friends des de l'Alien groc al Camalot del 3 i algún tascó,opcionalment estreps si no fem 6a. Un parell de cordinos per abandonar al ràpel: un de curt i prim per un ull de pitó així com un de més llarg per vincular els dos claus de la instal·lació.
Horaris: Aproximació 25 minuts, per fer la via una hora i mitja. Del cim al cotxe crec que una mica menys d'una hora.
Grau obligat: V+/A1e.
Orientació: Primer Sud i després Oest.
Descens: Ràpel de 20 metres per la dreta, hi ha qui preferiria baixar d'una bona instal·lació enlloc dels dos pitons de mal reforçar que hi trobarem.
Ressenyes: De la malaguanyada web d'Escalatroncs. Moltes gràcies i esperem que torni aviat!.

dilluns, 19 d’agost del 2024

Zonder Sneeuw al Dauet d'Agulles.

Darrera d'aquest enigmàtic nom s'hi amaga una via ben interessant malgrat que poc repetida. Hi trobarem un flanqueig ben guapo, una potent fissura, una miqueta d'artifo i una placa agraïda. Si ho rematem escalant algun itinerari que ens permeti assolir el cim del Dauet ens quedarà una montserratinada ben parida. La roca,llevat d'un parell de trams, bona malgrat que han de baixar crostetes i líquen ja que probablement aquesta ruta no s'ha repetit gaire. Acabada la Zonder Sneeuw  nosaltres hem fet un parell de vies al Dauet: Starman ( V+,tres bolts nous amb els respectius burins al costat ) i la SAME/Aresta Brucs ( comença a l'esquerra del tot burinada reequipada amb espits allem,6c o V/Ae).

Accés: Aparcament de Can Maçana, situat en un coll a la carretera entre el Bruc i Manresa. Convé no deixar res al cotxe, ja que és un lloc típic de robatoris. Ara per aparcar-hi els caps de setmana i festius cal pagar 4€ (2€ si estàs federat).
Aproximació: Prenem el camí direcció al refugi Vicenç  Barbé, assolim el pas de les Portelles i un cop aquí boregem cap a la dreta seguint per la cara Est de les portelles. Just abans d'arribar al Dau hem de baixar per una canal que comença al Coll entre el Dau i la Portella Gran. Hi ha una alzina gran que ens permet desgrimpar el tram més dret. Veurem una primera cornissa a la nostre esquerra per on comença la Nicolau --Freixes.En canvi a nosaltres ens interesa baixar uns cinc metres més per arribar a l'inici d'un relleig més petit. Romaní a mitja vira visible i R1 ben visible també.
Grau obligat: V/A1. L'únic tram exposat m'ha semblat que era el flanqueig d'entrada ( III/IV),anàvem una mica a preu fet i potser la cosa es pugui assegurar.
Material: Nosaltres hem emprat una dotzena de cintes exprés,un pedal i un joc de friends des del Camalot 0.75 fins al 3. Algunes cordades també fan anar els tascons i el joc complert de friends. Em sembla que a la piada dels oberturistes demanen dues uves.
Orientació: Oest.
Horaris: Aproximació 30',via 1'5 hores i 25' del final de l'última reunió a Can Massana. Si empalmem amb alguna via del Dauet conteu una hora més.
Descens: Assolida la darrera role acabar de pujar fins a peu pla.Aquí si anem a l'esquerra en res trobem l'inici de la canal per la qual hem baixat a peu de via.
Ressenya: Treta del web de l'aperturista,en Pako Crestas. La via acabaria a la tercera reunió,després es ressenya l'enllaç amb la Normal al Dauet.

dijous, 15 d’agost del 2024

Princesetes del bosc al Serrat de la Foradada.

Ens ha semblat que te trams interessants malgrat que curts i intercalats de rostolls més llargs que la part rocosa. Els dos Ae's es poden fer en lliure de 6b i 6a. Una altre cosa que em cridava l'atenció era observar d'aprop el puntet de llum que veiem brillar de la carretera.

Aproximació: Des de Can Massana agafem el GR-172 en direcció al Monestir,una trentena de metres abans d'arribar a sota de La Cadireta trobem un corriol que puja a ma dreta i que ens deixarà a la cova de La Foradada.Ben bé abans d'arribar a la mateixa Foradada cal seguir unes traçes a ma dreta,trenquem a l'esquerra i fem algunes grimpades en direcció a la carena.Quan la cosa es complica es moment de fer R0 en un bon relleix,a l'alçada del característic reflector:

Material: Nosaltres només hem fet anar una desena mal contada de cintes exprés. Si fem en artificial els dos Ae's pot anar bé un pedal,recanvis pels ràples.
Horaris: Aproximació 25',hem esmerçat tres hores en fer la via i els ràpels. De retorn a Can Massana hem trigat uns 20'
Orientació: Nord oest, ombra fins cap a quarts de dues.

Descens: Dos ràpels d'uns 50,fraccionables. El primer del cim a un bon relleix que hi ha sota de la R3 ( bolt amb anella+2/3 espits ) i el segón d'aquí ( alzines amb vagues i maillón ) fins al terra.
Ressenya: Rocjumper,gràcies!

dilluns, 12 d’agost del 2024

Via Eterna Juventud a la Maladeta.

Guapa via en una paret tant ben parida com llunyana, o potser per això la trobem tant bonica. Si realment no t'agrada caminar suposo que ja pots obviar aquesta escalada, encara que sempre s'ha dit que a la Sud de la Maladeta hi ha el millor granit del Pirineu...tu mateix!. Són moltes les cordades que únicament escalen la Directa quan visiten la cara sud del Pico Abadias i costa trobar piades d'altres itineraris. Doncs la veritat és que ens ha semblat d'una dificultat similar a la Directa i igualment recomanable.  Tant mateix pot ser una bona pensada dur-la en cartera per si trobem gent a la Directa, per esquivar els capricis del glaciar o per si passem més d'una jornada a la zona.La primera tirada és la que ens ha portat més feina i el final fisurat l'he trobat especialment plaent, pel mig molts trams xulos i poc rostoll.

Accés: Nosaltres hem fet la logística d'acampar als Ibons de Cregüeña i fer activitat uns dies per la zona. Si es va a escalar la paret en el dia deu ser millor anar per Coronas on caldrà estar pendents dels horaris dels taxis. A Benasque prendre la A-139 en direcció l'Hospital de Benasque. Al cap de 8,5 km. ens desviarem a la dreta cap a Los Baños de Benasque. La carretera baixa al riu i el creua, al primer revolt a l'esquerra nosaltres trencarem a la dreta per una pista baixant pel costat del riu poc més d'1km.Aparcarem a les immediacions d'una cabana de pescadors havent localitzat el camí que puja cap als Ibons de Cregüeña ( cartell ).

Aproximació: El camí que puja fins als Estanys de Cregüeña està marcat amb pintura blava i moltes fites. En arribar a l'estany el roedejem per l'esquerra i remuntem la tartera fins a peu de paret. Per arribar a peu de via cal grimpar un primer ressalt fins a R0,a muntar. Les formes de la primera tirada estan molt ben dibuixades a la ressenya i no ens ha costat gens de trobar.

Horaris: Aproximació a Cregüeña 3 hores, a peu de via 1 hora,via 5 hores ( fins Gàrgola ) i ràpels 2 hores.De peu de paret al cotxe 3 hores. Total surten 14 hores d'activitat,contant que hem pujat carregats fins als Estanys de Cregüeña per vivaquejar , segurament si haguéssim anat amb menys pes hauríem retallat alguna hora.
Grau obligat: V+/A1.
Material: Una dotzena d'expressos llargs,un estrep, un joc de tascons amb els micros inclosos i un altre de friends des de l'Alien blau al Camalot del 4. Si volem cosir el primer llarg repetir els tascons petits i/o els Aliens verd i blau. A la guia recomana dur alguns claus així com els grampons i el piolet.Nosaltres no hem fet anar ni una cosa ni una altre.

Descens: Diria que es pot baixar en ràpel pel mateix pany de paret que acabem d'escalar aprofitant les reunions de la Ostegun Urdin Batean.Nosaltres hem anat a buscar la línia de ràpels de la Directa,ja que són amb parabolts i a més ja la coneixíem.Hem baixat al vessant oposat i hem remuntant una seixantena de metres fins a la Gàrgola de la Directe. Un cop aquí hem fet 6 ràpels d'entre 35 i 50 metres equipats amb doble parabolt anellats,alguns amb cadena i altres amb cordino( recanvi).
Ressenyes: Luichy, recomanable comprar la seva guia de la zona per les múltiples alternatives i vies per rematar la visita a la zona.

dilluns, 5 d’agost del 2024

Via Marc al Dispensari.

Bona proposta esportiva de la factoria Guti: netejada,arreglada i amb prou xapes per apurar sense prendre mal enlloc.Si no escalfem en 7a rabiosos o no volem tirar d'Ae millor escalfar abans en alguna altre banda.
L'hem fet en dues tirades,comunicació difícil degut al soroll de la presa.

Accés: Aparcament a l'entrada de la carretera què va a la Presa de Camarasa, sortint del poble en direcció Tremp a ma dreta just abans d'un pont. En dies festius caldrà preveure una alternativa a aquest punt d'estacionament ja que s'omple ràpid.
Aproximació: Creuem la tanca i anem avançant per la carretera riu amunt. Una mica abans de l'embassament i la passarel·la.la metàl.lica veurem a ma dreta un corriol que puja directe a la base del Puro en un parell de minuts i amb un inici molt dret.Situats en aquest punt flanquegem cap a l'esquerra per terreny prou estassat. L'inici queda just a la dreta del gronxador d'inici de la Wally.Aquí sota penjo una foto d'en Joan Asín a la primera tirada:

Orientació: Oest,sol a partir de les 4.
Grau obligat: V+/A0.
Horaris: Aproximació 20',fer la via i rapelar-la 1'5 hores. Vint minuts més per tornar al cotxe.
Material: Amb unes setze cintes exprés n'hem fet prou per fer-la en dues tirades. Al primer llarg hem recuperat alguna cinta als punts on hi arribàvem i no ens ha calgut saltarnose'n cap.
Horaris: Aproximació 20 minuts,via i rapelar-la 1 hora i mitja. De peu de via al cotxe 20 minuts.
Descens: Amb dos ràpels per la mateixa via. Totes les roles tenen anella.
Ressenyes: D'en Luichy i una foto d'en Joan Asín a la primera tirada.