dilluns, 12 d’agost del 2024

Via Eterna Juventud a la Maladeta.

Guapa via en una paret tant ben parida com llunyana, o potser per això la trobem tant bonica. Si realment no t'agrada caminar suposo que ja pots obviar aquesta escalada, encara que sempre s'ha dit que a la Sud de la Maladeta hi ha el millor granit del Pirineu...tu mateix!. Són moltes les cordades que únicament escalen la Directa quan visiten la cara sud del Pico Abadias i costa trobar piades d'altres itineraris. Doncs la veritat és que ens ha semblat d'una dificultat similar a la Directa i igualment recomanable.  Tant mateix pot ser una bona pensada dur-la en cartera per si trobem gent a la Directa, per esquivar els capricis del glaciar o per si passem més d'una jornada a la zona.La primera tirada és la que ens ha portat més feina i el final fisurat l'he trobat especialment plaent, pel mig molts trams xulos i poc rostoll.

Accés: Nosaltres hem fet la logística d'acampar als Ibons de Cregüeña i fer activitat uns dies per la zona. Si es va a escalar la paret en el dia deu ser millor anar per Coronas on caldrà estar pendents dels horaris dels taxis. A Benasque prendre la A-139 en direcció l'Hospital de Benasque. Al cap de 8,5 km. ens desviarem a la dreta cap a Los Baños de Benasque. La carretera baixa al riu i el creua, al primer revolt a l'esquerra nosaltres trencarem a la dreta per una pista baixant pel costat del riu poc més d'1km.Aparcarem a les immediacions d'una cabana de pescadors havent localitzat el camí que puja cap als Ibons de Cregüeña ( cartell ).

Aproximació: El camí que puja fins als Estanys de Cregüeña està marcat amb pintura blava i moltes fites. En arribar a l'estany el roedejem per l'esquerra i remuntem la tartera fins a peu de paret. Per arribar a peu de via cal grimpar un primer ressalt fins a R0,a muntar. Les formes de la primera tirada estan molt ben dibuixades a la ressenya i no ens ha costat gens de trobar.

Horaris: Aproximació a Cregüeña 3 hores, a peu de via 1 hora,via 5 hores ( fins Gàrgola ) i ràpels 2 hores.De peu de paret al cotxe 3 hores. Total surten 14 hores d'activitat,contant que hem pujat carregats fins als Estanys de Cregüeña per vivaquejar , segurament si haguéssim anat amb menys pes hauríem retallat alguna hora.
Grau obligat: V+/A1.
Material: Una dotzena d'expressos llargs,un estrep, un joc de tascons amb els micros inclosos i un altre de friends des de l'Alien blau al Camalot del 4. Si volem cosir el primer llarg repetir els tascons petits i/o els Aliens verd i blau. A la guia recomana dur alguns claus així com els grampons i el piolet.Nosaltres no hem fet anar ni una cosa ni una altre.

Descens: Diria que es pot baixar en ràpel pel mateix pany de paret que acabem d'escalar aprofitant les reunions de la Ostegun Urdin Batean.Nosaltres hem anat a buscar la línia de ràpels de la Directa,ja que són amb parabolts i a més ja la coneixíem.Hem baixat al vessant oposat i hem remuntant una seixantena de metres fins a la Gàrgola de la Directe. Un cop aquí hem fet 6 ràpels d'entre 35 i 50 metres equipats amb doble parabolt anellats,alguns amb cadena i altres amb cordino( recanvi).
Ressenyes: Luichy, recomanable comprar la seva guia de la zona per les múltiples alternatives i vies per rematar la visita a la zona.