dilluns, 16 de desembre del 2019

Via Manowar al Doll.

La clàssica del Doll,en pugna amb la més recent Pilar Central.Itinerari d'aventura,ben lògic i d'escalada atlètica. Abunden els díedres,fissures i xemeneies però hi ha força trams de placa. El Doll te fama de paret salvatge,amb roca a controlar i vies des equipades,ambdues premisses són vàlides per la Manowar però amb matisos. La roca ha estat sanejada després de 30 anys de repeticions,de totes maneres hi ha trams on cal controlar-la i escalar amb una mica de cura. La via fou oberta des de baix,es varen deixar els pitons que es vàren creure necessaris així com els espits i a la resta doncs terreny fissurat on ens hem d'autoprotegir.Algunes consideracions sobre les tirades:

Ll1: Hem passat per la dreta on diu 6a obligat,s'assegura amb un 0.5 a caldo a la placa de la dreta. Ho hem fet en lliure no se si posant el pedal s'arriba al canto salvador,flanqueig a esquerres.
Ll2: Quan arribem a l'espit sembla que es pugui fer un pèndol a la canal de la dreta que es veu més fàcil que la placa. Nosaltres hem seguit per la placa fins que hem vist evident flanquejar i entrar a la canal.No hem vist el pitó que marca el croquis.
Ll5: A l'inici de la continuació per sobre la feixa hi trobarem TAK i fletxa picats a la roca.
L6: Del pitó baixar.
L7: De la role baixar un metre,per agafar un díedre NO SEGUIR RECTE,pujes a dalt del gendrame i quedes cardat.Hi ha un pont de roca amb mallón.
Últim llarg: hem sortit pel díedre de l'esquerra V.

Accés: Circulem per la C13 que uneix Camarasa i Tremp.Si venim des de Camarasa just després del cartell de la Fontllonga hi ha una pista a ma esquerra.Entrem en aquesta pista i al cap de 10 metres en prenem una altre a l'esquerra.La seguim aproximadament un quilòmetre i aparquem sota la segona linea elèctrica que trobem havent deixat enredera una bassa antiincendis.Em sembla que amb un tot terreny es pot apurar una mica més,just on estacionem hi ha un cartell amb les restriccions a l'escalada.
Restriccions: Segons l'any l'escalada al Doll pot estar prohibida de l'1 de Febrer al 31 de Maig.
Orientació: La part de sota la feixa és sud amb sol tot el dia mentre que per sobre la feixa la via resta encarada al sudest,crec que amb sol fins les 12.
Grau obligat: 6a/A1.
Material: Després de llegir diverses piades això del ferro és allò de tants caps tants barrets.Nosaltres hem fet servir 15 cintes exprés,un joc de tascons i un de friends des de l'Alien blau al Camalot del 4,repetint del 0.75 al 3. Ens hagués anat bé repetir el semàfor a la placa final del Ll2 ( o haver-los guardat al principi del llarg ).A l'últim llarg ens ha semblat que el del 4 era massa petit i no l'hem posat,he llegit que la gent el posa.
Mola una clau del 8 per collar alguns espits fluixos.
Horaris: Aproximació 45',via 6 hores i retorn al vehicle 30'.
Descens: A data de la nostre escalada hi ha una traça fitada i neta que en 30' et retorna just al vehicle,si et trobes fent el senglar és que t'has perdut.
Del final de la via anar cap a l'esquerra i de seguida tombar a la dreta,la traça va fent voltes a vegades il.lógiques ( qui la va netejar debia anar buscant lo net ) però acabes espetegant al davant mateix del cotxe.