dilluns, 8 de juliol del 2024

Via Directa a la Maladeta.

La gran clàssica d'aquesta paret, de fet és tant clàssica que deu sortir a la guia d'en Bellefon. La Gàrgola ens mira atentament mentre escalem bons murs fissurats sobre un granit de pel.licula...que més voleu!. La via en si m'ha semblat molt bona i assequible llevat de l'entrada, on crec que hi mancava un pitó de manera que ens hem trobat amb una bona apretada sobre roca entre humida i molla. Suposo que els que ens atansem a escalar en aquesta paret ens agrada caminar però igualment jo crec que encara que no ens agradi caminar l'itinerari paga la pena.

Accés: Nosaltres hem fet la logística d'acampar als Ibons de Cregüeña i fer activitat uns dies per la zona. Si es va a escalar la paret en el dia deu ser millor anar per Coronas on caldrà estar pendents dels horaris dels taxis. A Benasque prendre la A-139 en direcció l'Hospital de Benasque. Al cap de 8,5 km. ens desviarem a la dreta cap a Los Baños de Benasque. La carretera baixa al riu i el creua, al primer revolt a l'esquerra nosaltres trencarem a la dreta per una pista baixant pel costat del riu poc més d'1km.Aparcarem a les inmediacions d'una cabana de pescadors havent localitzat el camí que puja cap als Ibons de Cregüeña ( cartell ).

Aproximació: El camí que puja fins als Estanys de Cregüeña està marcat amb pintura blava i moltes fites. En arribar a l'estany el roedejem per l'esquerra i remontem la tartera fins a peu de paret. Per arribar a peu de via cal grimpar un primer resalt fins a R0,a montar.El sostre que s'esquiva a la primera tirada i la Gàrgola són bones referències per ubicar la via.

Material: Unes 14 cintes exprés millor llargues, algun tascó i un joc de friends des de l'Alien verd al Camalot del 3. Dúiem un 4 peró crec que no l'hem possat. Tampoc hem fet anar les repeticions de números grans (1,2 i 3 ) ni tampoc els 3 claus que penjaven del nostre arnés. Hi pot haver neu a peu de via de manera que calguin grampons i piolet,no ha estat el cas.
Horaris: Aproximació a Cregüeña 3 hores, a peu de via 1 hora,via  3 hores ( fins Gàrgola ) i ràpels 1'5 hores.De peu de via al cotxe 3 hores. En total surten 11.5 hores de cotxe a cotxe,contant que hem pujat amb queviures per dies,els sacs i el fogonet fins a Cregüeña, de manera que amb menys pes es poden retallar els horaris.
Grau obligat: Teòricament es passa en V+/A1. A la primera tirada, que he fet de segon, ho he vist més aviat de 6a obligat. És un tram on crec que hi manca un pitó.No se si es pot clavar algun extraplà, dur una canya i/o un ganxo per tal de xulejar-ho. La resta de la via, si es du prou ferro, si que m'ha semblat de V+/A1.
Orientació: Sud,però a la part de baix no l'hi toca el sol fins cap allà les 12.

Descens: Hem rapelat per la mateixa via a l'alçada del Trampolí. Hem fet 6 ràpels: d'entre 35 i 50 metres equipats amb doble parabolt  amb anelles,uns amb cadena i altres amb cordino( recanvi ). Els dos darrers coincideixen amb les dues primeres roles de la via i l'antepenúltim es troba una mica més amunt del tercer relleu.
Ressenyes: Luichy,moltes gràcies. Per fer l'activitat anàvem amb la seva guia de la zona i ens va anar molt bé!.